Популярные сообщения

понедельник, 23 января 2012 г.

Розвиток української освіти в післяреволюційний період


З утворенням Центральної Ради в Україні було взято курс на відродження національної школи. Нова влада проголосила створення єдиної обов’язкової, безплатної, загальноосвітньої, світської демократичної школи. Відбувалася децентралізація освіти. Створювалися відділи освіти національних меншин та ради освіти. Вони визначали вчительські кадри рекомендували орієнтований зміст шкільної освіти, сприяли виданню українських підручників, навчальної літератури на мові національних меншин тощо. У короткі терміни на приватні та громадські кошти Центральна Рада розвернула будівництво української школи, були засновані 53 українські гімназії, складені навчальні програми, розроблений план українізації школи. Водночас розвиток української національної освіти викликав опір з боку консервативної частини освітян. Особливо сильними були такі тенденції у вищій школі. Але Центральна Рада поставилася до цієї проблеми демократично, намагаючись не загострювати ситуацію. У вищих навчальних закладах навчання здійснювалося змішаною мовою. Проте, влада докладала зусиль, аби заохочувати професорів до читання курсів українською мовою. В університетах започатковувалися кафедри історії України, української літератури, української мови та права. Центральна Рада розробила план створення вищих навчальних закладів з українською мовою викладання. Відкривалися нові українські вищі навчальні заклади. Так, у жовтні 1917 р. у Києві розпочав роботу Український народний університет. За часів гетьмана П.Скоропадського 6 жовтня 1918 р. урочисто відкрився перший державний український університет в Києві, 22 жовтня – в Кам’янці-Подільському Проте, в Українській державі іншим був не тільки політичний режим, а й освітня політика. Орієнтація на широке самоврядування поступилося жорстокій централізації. Скасовувалися відділи освіти національних меншин та ради освіти. Призначення вчителів, яке раніше було в компетенції місцевих органів, тепер перейшло до Міністерства освіти. Проте, гетьманський уряд продовжував політику розбудови українського шкільництва. Це проявилося насамперед у відкритті нових навчальних закладів на кошти держави. Окрім того, всіляко заохочувалося приватна ініціатива у заснуванні українських гімназій та інших середніх шкіл. За період гетьманату було започатковано близько 150 шкіл. У середніх навчальних закладах, що залишалися російськомовними, вводилися українознавчі предмети: українська мова, історія та географія України, історія української літератури.

5 комментариев:

Олена комментирует...

так...революцiя принесла як негативнi так i позитивнi наслiдки...розбудова навчальних закладiв та розповсюдження освiти серед укр. люду э безперечно позитивним наслiдком...i якщо зараз так подумати, то завдяки таким людям як...Вернадський (i т.д)ми зараз навчаэмось) це моя думка

Viktoria Gorka комментирует...

Оленко, також підтримую твою думку! Дійсно такі люди набагато покращили наше життя!)

LeSha комментирует...

Тож дружньо подякуємо їм!=)

Олексій Стороженко комментирует...

Можна зробити висновок що українська школа розвивалася масштабно

Yanuska комментирует...

але ж школа також використовувала дискримінфцію, відмовляючись навчати соціальні меншинства. дуже жорстокий жест.